Objekt har lagts till

Få 20% rabatt!arrow_drop_up
  FRI FRAKT
  ENKEL RETURNER
  SÄKRA BETALNINGAR
  FRI FRAKT
  ENKEL RETURNER
  SÄKRA BETALNINGAR

Villkor och anvisningar

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor förstås med:

 

Ångerfrist: den period under vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som inte agerar inom ramen för sin näringsverksamhet eller yrkesverksamhet och som ingår ett distansavtal med en näringsidkare;

Dag: kalenderdag;

Varaktig transaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, där leverans och/eller mottagningsskyldighet sprids över tiden;

Varaktigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är personligen riktad till dem på ett sätt som möjliggör framtida referens och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.

Ångerrätt: konsumentens möjlighet att häva distansavtalet inom ångerfristen;

Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;

Distansavtal: ett avtal där det, inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med avtalets ingående, uteslutande används en eller flera tekniker för distanskommunikation;

Teknik för distanskommunikation: ett medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren är fysiskt närvarande samtidigt.

Allmänna villkor: de gällande allmänna villkoren för näringsidkaren.

 

Artikel 2 – Näringsidkarens identitet

Registrerat Handelsnamn: Luijten Global Enterprise
Registrerat handelsnummer CoC: 87925958
Momsregistreringsnummer: NL004506679B27
Email: info@signe-lova.se 

 

Artikel 3 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje ingånget distansavtal och beställning mellan näringsidkaren och konsumenten.

 

Innan distansavtalet ingås ska texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är möjligt, ska det meddelas att de allmänna villkoren kan granskas hos näringsidkaren, och de ska på konsumentens begäran skickas kostnadsfritt så snart som möjligt.

 

Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten i dessa allmänna villkor, i motsats till föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten på ett sådant sätt att de enkelt kan sparas på ett varaktigt medium. Om detta inte är möjligt, ska det anges var de allmänna villkoren kan granskas elektroniskt, och de ska på konsumentens begäran skickas kostnadsfritt elektroniskt eller på annat sätt.

 

Om det, förutom dessa allmänna villkor, också gäller särskilda produkt- eller tjänstevillkor, ska det andra och tredje stycket tillämpas i motsvarande mån, och konsumenten kan i händelse av motstridiga villkor alltid åberopa den mest fördelaktiga bestämmelsen.

 

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, ska avtalet och dessa villkor i övrigt förbli i kraft, och den berörda bestämmelsen ska ersättas med en bestämmelse som så nära som möjligt närmar sig det ursprungliga syftet.

 

En situation som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas i enlighet med andan i dessa allmänna villkor.

 

Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska förklaras i enlighet med andan i dessa allmänna villkor.

 

Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetsperiod eller är föremål för villkor, ska detta uttryckligen nämnas i erbjudandet.

 

Erbjudandet är inte bindande. Näringsidkaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.

 

Erbjudandet innehåller en fullständig och exakt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att ge konsumenten möjlighet att göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Tydliga fel eller uppenbara misstag i erbjudandet är inte bindande för näringsidkaren.

 

Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till skadestånd eller upphävande av avtalet.

 

Bilder av produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Näringsidkaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt matchar de verkliga färgerna på produkterna.

 

Varje erbjudande innehåller information som gör det klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:

 

priset, exklusive tullavgifter och importmoms. Dessa extra kostnader ska betalas av kunden. Post- och/eller kurirtjänsten ska i samband med importen tillämpa det särskilda arrangemanget för post- och kurirtjänster. Detta arrangemang gäller när varorna importeras till EU-landet, vilket är fallet i detta fall. Post- och/eller kurirtjänsten tar ut moms (eventuellt tillsammans med uppburna tullavgifter) från mottagaren av varorna;

eventuella fraktkostnader;

hur avtalet ska ingås och vilka åtgärder som krävs;

om ångerrätten gäller;

betalnings-, leverans- och utförandemetoder för avtalet;

tiden för acceptans av erbjudandet eller perioden under vilken näringsidkaren garanterar priset;

omfattningen av avgiften för distanskommunikation, om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på annat sätt än den vanliga basavgiften för det använda kommunikationsmedlet;

om avtalet kommer att arkiveras efter ingåendet och i så fall hur detta kan granskas av konsumenten;

hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter som han har lämnat i avtalet och, om det är nödvändigt, rätta dem;

eventuella andra språk än svenska som avtalet kan ingås på;

de uppförandekoder som näringsidkaren har underkastat sig och hur konsumenten kan konsultera dessa uppförandekoder elektroniskt; och

den minsta varaktigheten av distansavtalet i händelse av en varaktig transaktion.

Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.

 

Artikel 5 – Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för det som nämns i stycke 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed förknippade villkoren.

 

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar näringsidkaren omedelbart elektroniskt mottagandet av accepten av erbjudandet. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av näringsidkaren kan konsumenten häva avtalet.

 

Om avtalet ingås elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa den elektroniska dataöverföringen och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

 

Näringsidkaren kan – inom lagens ramar – samla in information om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter samt om alla de faktorer som är viktiga för en ansvarsfull ingående av distansavtalet. Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet har han rätt att motiverat vägra en beställning eller begäran eller ställa särskilda villkor för genomförandet.

 

Näringsidkaren ska tillhandahålla följande information skriftligen eller på ett sätt som gör det möjligt för konsumenten att lagra den på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium:

 

näringsidkarens besöksadress, där konsumenten kan framföra klagomål;

villkoren för och hur konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt, eller en tydlig förklaring om uteslutning av ångerrätten;

information om garantier och befintlig service efter köpet;

uppgifterna i artikel 4.3 i dessa villkor, om näringsidkaren inte redan har tillhandahållit dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet ingicks;

kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller gäller på obestämd tid.

I händelse av en varaktig transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

 

Varje avtal ingås under de suspensiva villkoren att de berörda produkterna finns tillgängliga.

Artikel 6 – Ångerrätt

För produkter:

 

Konsumenten kan häva ett avtal om köp av en produkt under en ångerfrist på 14 dagar utan att ange skäl. Näringsidkaren får fråga konsumenten om anledningen till ångrandet, men inte kräva att denna anledning anges.

 

Ångerfristen som avses i punkt 1 börjar dagen efter att konsumenten eller en av konsumenten utsedd tredje part, som inte är transportören, har mottagit produkten, eller:

 

om konsumenten har beställt flera produkter i samma beställning: den dag då konsumenten eller en av konsumenten utsedd tredje part, som inte är transportören, har mottagit den sista produkten. Näringsidkaren får, förutsatt att han tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, vägra en beställning av flera produkter med olika leveranstider.

om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar: den dag då konsumenten eller en av konsumenten utsedd tredje part, som inte är transportören, har mottagit den sista försändelsen eller delen.

Vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten eller en av konsumenten utsedd tredje part, som inte är transportören, har mottagit den första produkten.

 

För tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium:

 

Konsumenten kan häva ett tjänsteavtal och ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium under 14 dagar utan att ange skäl. Näringsidkaren får fråga konsumenten om anledningen till ångrandet, men inte kräva att denna anledning anges.

 

Ångerfristen som avses i punkt 3 börjar dagen efter avtalets ingående.

 

Förlängd ångerfrist för produkter, tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium om ångerrätten inte har informerats om:

 

Om näringsidkaren inte har gett konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller inte har tillhandahållit ångerrättsformuläret, löper ångerfristen ut tolv månader efter slutet av den ursprungliga ångerfristen i enlighet med den ångerfrist som fastställts i de föregående punkterna i denna artikel.

 

Om näringsidkaren har gett konsumenten informationen som avses i föregående punkt inom tolv månader efter den ursprungliga ångerfristens start, löper ångerfristen ut 14 dagar efter den dag då konsumenten mottog informationen.

 

Artikel 7 – Konsumentens skyldigheter under ångerfristen

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning med omsorg. Konsumenten ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa produktens natur, egenskaper och funktion. Utgångspunkten här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på det sätt som skulle vara tillåtet i en butik.

 

Konsumenten är endast ansvarig för värdeminskning av produkten om denna minskning är en följd av en hantering av produkten som går utöver vad som är tillåtet enligt punkt 1.

 

Konsumenten är inte ansvarig för värdeminskning av produkten om näringsidkaren inte har tillhandahållit all lagstadgad information om ångerrätten före eller vid avtalets ingående.

 

Artikel 8 – Utövande av konsumentens ångerrätt och kostnaderna för detta

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han meddela detta till näringsidkaren inom ångerfristen genom att använda ångerrättsformuläret eller på annat otvetydigt sätt.

 

Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från dagen efter meddelandet som avses i punkt 1, ska konsumenten returnera produkten eller överlämna den till (en auktoriserad representant av) näringsidkaren. Detta behöver inte ske om näringsidkaren har erbjudit sig att hämta produkten själv. Konsumenten har i alla fall följt returperioden om han returnerar produkten innan ångerfristen har löpt ut.

 

Konsumenten ska returnera produkten med alla medföljande tillbehör, om möjligt i dess ursprungliga skick och förpackning, och i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren har gett.

 

Risken och bevisbördan för korrekt och i tid utövande av ångerrätten ligger hos konsumenten.

 

Konsumenten bär de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om näringsidkaren inte har angett att konsumenten ska bära dessa kostnader eller om näringsidkaren anger att han ska bära kostnaderna själv, behöver konsumenten inte betala för returkostnaderna.

 

Om konsumenten häver avtalet efter först uttryckligen ha begärt att utförandet av tjänsten eller leverans av gas, vatten eller el som inte har gjorts klart till försäljning i ett begränsat volym eller kvantitet börjar under ångerfristen, ska konsumenten betala näringsidkaren ett belopp som är proportionerligt mot den del av avtalet som näringsidkaren har fullgjort vid tidpunkten för ångerrätten.

 

Konsumenten bär inga kostnader för utförande av tjänster eller leverans av vatten, gas eller el som inte har gjorts klart till försäljning i en begränsad volym eller kvantitet, eller för leverans av fjärrvärme, om:

 

näringsidkaren inte har gett konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten, kostnadskompensering vid ånger eller ångerrättsformuläret, eller;

konsumenten inte uttryckligen har begärt att utförandet av tjänsten eller leverans av gas, vatten, el eller fjärrvärme ska påbörjas under ångerfristen.

Konsumenten bär inga kostnader för helt eller delvis leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium om:

 

han före leveransen inte uttryckligen har samtyckt till att påbörja fullgörandet av avtalet före utgången av ångerfristen;

han inte har erkänt att han förlorar sin ångerrätt när han ger sitt samtycke; eller

näringsidkaren har underlåtit att bekräfta detta uttalande från konsumenten.

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska alla ytterligare avtal automatiskt upplösas.

 

Artikel 9 – Näringsidkarens skyldigheter vid ångerrätt

Om näringsidkaren gör det möjligt för konsumenten att meddela sitt ångerrätt elektroniskt, ska han omedelbart skicka en mottagningsbekräftelse efter mottagandet av ett sådant meddelande.

 

Näringsidkaren ska återbetala alla betalningar från konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader som näringsidkaren tar ut för den returnerade produkten, utan dröjsmål men inom 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelar ångern. Om inte näringsidkaren erbjuder sig att hämta produkten själv kan han vänta med återbetalningen tills han har mottagit produkten eller tills konsumenten visar att han har returnerat produkten, beroende på vilket som inträffar först.

 

Näringsidkaren ska använda samma betalningssätt som konsumenten har använt för återbetalningen, om inte konsumenten godkänner ett annat sätt. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.

 

Om konsumenten har valt ett dyrare leveranssätt än den billigaste standardleveransen, behöver näringsidkaren inte återbetala de extra kostnaderna för det dyrare alternativet.

 

Artikel 10 – Uteslutning av ångerrätten

Näringsidkaren kan utesluta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående:

 

Produkter eller tjänster vars pris är föremål för svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte har någon kontroll över och som kan inträffa inom ångerfristen.

Avtal som ingås vid offentlig auktion. Med en offentlig auktion avses en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av näringsidkaren till konsumenten som är personligen närvarande eller ges möjlighet att vara personligen närvarande vid auktionen, ledd av en auktionsförrättare, och där den vinnande budgivaren är skyldig att köpa produkterna, digitalt innehåll och/eller tjänster.

Tjänsteavtal, efter fullgörandet av tjänsten, men endast om:

 

utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandssamtycke; och

konsumenten har förklarat att han förlorar sin ångerrätt så snart näringsidkaren har fullgjort avtalet helt.

Paketresor som avses i artikel 7:500 i nederländska civillagen och avtal om persontransport;

Avtal om fritidsaktiviteter, om avtalen fastställer ett visst datum eller en viss utförandeperiod;

Produkter tillverkade enligt konsumentens specifikationer, som inte är förtillverkade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut från konsumenten, eller som är tydligt avsedda för en specifik person;

Produkter som snabbt kan försämras eller ha en begränsad hållbarhet;

Förseglade produkter som inte är lämpliga för retur av hälsoskydds- eller hygienskäl och vars försegling har brutits efter leverans;

Produkter som, efter leverans, av sin natur oåterkalleligt blandas med andra produkter;

Alkoholhaltiga drycker, vars pris överenskommits vid avtalets ingående, men leveransen kan endast ske efter 30 dagar, och vars faktiska värde beror på fluktuationer på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka;

Förseglade ljudinspelningar, videoinspelningar och datorprogram, vars försegling har brutits efter leverans;

Tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumerationer på dessa;

Leverans av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium, men endast om:

 

utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandssamtycke; och

konsumenten har förklarat att han därmed förlorar sin ångerrätt.

Artikel 11 – Priset

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom prisändringar till följd av förändringar i momssatser.

 

Trots vad som anges i föregående stycke, kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för svängningar på finansmarknaden och som näringsidkaren inte har någon kontroll över, till variabla priser. Dessa svängningar och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser anges i erbjudandet.

 

Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade regler eller bestämmelser.

 

Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har fastställt detta och:

 

de är en följd av lagstadgade regler eller bestämmelser; eller

konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.

De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.

 

Alla priser är föremål för tryck- och skrivfel. Vi ansvarar inte för följder av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är näringsidkaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.

 

Artikel 12 – Efterlevnad av avtal och extra garanti

Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet och de rättsliga bestämmelser och/eller statliga föreskrifter som existerar på dagen för avtalets ingående. Om överenskommet garanterar näringsidkaren även att produkten är lämplig för annan än normal användning.

 

En extra garanti som erbjuds av näringsidkaren, hans leverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de lagstadgade rättigheterna och anspråk som konsumenten har mot näringsidkaren på grundval av avtalet om näringsidkaren har underlåtit att uppfylla sin del av avtalet.

 

Med extra garanti avses varje åtagande från näringsidkaren, hans leverantör, importör eller tillverkare där han tilldelar konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad som lagligen krävs om han har underlåtit att uppfylla sin del av avtalet.